Published
September 5, 2017
Abstract
El artículo es un acercamiento a los debates sobre el conocimiento histórico delos siglos XIX al XXI. La primera parte describe los cambios en la historiografía en el paso del paradigma rankeano del siglo XIX al siglo XX, con la Escuela de los Annales y enfoques estructuralistas, marxistas o cuantitativos. La segunda considera las evoluciones en el siglo XX, incluyendo el giro lingüístico. La tercera revisa el debate entre los viejos paradigmas, los últimos Annales y las distintas o “nuevas historias”, tras el llamado giro cultural y el surgimiento de la Historia Global y la Historia del Tiempo Presente. Se describe cómo la metodología de historia oral ha ganado legitimación y es utilizada cada vez más por investigadores. An approach to the debates on the historical knowledge: from the 19th to 21st centuriesThis paper is an approach to the debates on the historical knowledge from the 19th century, to the 21st centuries. The first part describes the changes in historiography the development of the rankeano paradigm from the 19th to the 20th century, with the Annales school and the structuralist views, Marxist and quantitative approaches. The second considers the evolutions through the 20th century, including the linguistic change. The third reviews the debate between the latest Annales and the different or new “histories”, after the so-called cultural turn and the emersion of Global History and History of the Present. It describes how Oral History methodology has gained legitimation and is increasingly used by researchers. DOI: http://dx.doi.org/10.31836/lh.17.7051